tisdag 10 december 2013

ASEA arkiv

Goal Find more information about Momcilo A Petrowitz when he was in Sweden 1926/27? and worked for ASEA
Born 1900 January 22 I assume in Belgrad
Se pictures http://story.sharing.ancestry.com/people/2853897?h=e3ec8e

and also about Elisabeth Sjöstrand born 1903 and worked as a secretary in ASEA 

Done

  1. 20131213 Asked ABB
  2. 20131215 Asked Arkiv Värmland


Todo

  1. Got a hint maybe the union has a register

ASEA wiki

Svar från ABB på fråga ASEA om information 


On 09 Dec 2013, at 09:40, HR Direct <hrdirect@se.abb.com> wrote:
Hello!

Unfortunaly we don´t have any information so far back.

I hope you find what you search for!

Best regards,
Sofie Karlsson
HR Direct, ABB Sweden
hrdirect@se.abb.com, tel. +46 21 320200
Open for phonecalls 8.30 am - 4.00 pm
---------------------------------------------------
Your case:

Hej

Jag skickar denna vidare till er.

Med vänlig hälsning
Ann-Sofie, Kundcenter

021-325000


Fråga Arkiv Västmanland 

Från: Magnus Sälgö [mailto:salgo60@msn.com]
Skickat: den 10 december 2013 02:41
Till: info@arkivvastmanland.se
Ämne: Information om ASEA medarbetare Momcilo A Petrowitz

Hej

Jag sitter och släktforskar och skulle vilja hitta lite information om min morfar som var från Belgrad, Jugoslavien och hade en kort session hos ASEA i Västerås 1926/27 då min mor kom till världen. 
Sedan arbetade han tror jag hos ASEA i Belgrad.

Fråga: Finns det några ASEA arkiv från den tiden som är tillgängliga? Eller hur får man tag i information?
Jag har frågat ABB och fått till svar att man inte har så gamla arkiv

Min släkting: Momcilo A Petrowitz
Var i Sverige 1926/27? och jobbade på ASEA tror sedan att han fortsatte jobba för ASEA i Belgrad
Född 1900 January 22
Se bilder http://story.sharing.ancestry.com/people/2853897?h=e3ec8e

Han fick min mor ihop med
Charlotta Elisabeth Sjöstrand född 1903 som skall ha arbetat som sekreterare på ASEA och sedan flyttat till Göteborg
Henne har jag besökt som liten och hittat hennes släkt (min mor blev bort adopterad)
http://story.sharing.ancestry.com/people/2990332?h=2ccd0e

Tacksam för all hjälp eller var man skall leta vidare

Hälsningar
Magnus Sälgö

Svar Arkiv Västmanland


On 10 Dec 2013, at 11:00, Frida Nordin Kamph <frida@arkivvastmanland.se> wrote:

Hej!
Det var ett lite märkligt svar du fått och jag är osäker om du kan få fatt i det du söker. ABB har inte visat något stort intresse för sitt arkiv vilket är en stor sorg för alla i Västerås och Västmanland plus andra med anknytning till andra plaster där ASEA verkat.
Jag är osäker men enligt uppgift så ska arkivmaterialet från ASEA finnas på lastpall i något skyddsrum i Karlskoga och det ”sköts om” av http://www.nobeli.se/ . Jag har verkligen ingen aning om huruvida de kan hjälpa dig men det kan vara värt ett försök i alla fall!
Lycka till!

Vänligen,

Frida Nordin-Kamph

<image001.jpg>

Arkiv Västmanland
Besöksadress: Engelbrektsgatan 3, Västerås
Postadress: Box 158, 721 05 Västerås
Telefon: +46(0)21-18 68 80

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar