söndag 2 mars 2014

Videofilma del 3 - Canon EOS 60D

Gjort hitills

Tidigare försök 1 Uppländska Herrgårdar och 2 Vallon föredrag med minimalistisk utrustning. 1 timmes inspelning

Annat släktforskar fördrag gjort i Värmland med Bambuser  http://bambuser.com/v/3188300
1 timme 22 minuter. Mycket snyggt med att visa presentationen samtidigt och i presentationen har referenser så man kan följa upp själv


Se även förslag på att lägga ut föredragen med extra information som skulle kunna vara 

  1. själva presentationen
  2. relaterade länkar typ länk till wiki om vilka herrgårdar som finns i Uppland
  3. böcker som givits ut av t.ex. Göran Ulväng

Följande faktorer att ta ställning till vid nästa filmande med en bättre kamera

A) 4 GB gränsen och Format och inställningar

4 GB gränsen lösning efter 12 minuter trycka spela in igen fundersa på om man kan ha mindre upplösning och få längre filmsekvenser. En ide jag fick är att största tiden är det presentationen som visas och att man har presentatörer som en liten bild ==> att den kan ha sämre upplösning eftersom den visas så liten.

Parametrar att jobba med är
  1. ok kvalitet när vi spelar upp
  2. minsta möjliga problem med att minnet på kameran räcker
  3. att filerna inte blir för stora att jobba med vid redigering se nedan
Om inte Auto är ok så videon nedan pratar om följande parametrar föjande jmf Auto möjligheter
  1. ISO
    100?
  2. FPS
    24? och 1920*1080
  3. Shutter speed
    50
  4. Sätta Bländare
  5. Vitbalansera
  6. Video System PAL/NTSC

  7. Skärpa med Face detection 




Video Allmänt filma med 60D




Frågan är hur hög upplösning man skall ha blir rel. tungt att bearbeta filer på 8 GB
Den Iphone vi körde i helgen (som ger lite för dålig kvalité har 1080p men det som laddades upp och visas är om man ställer om upplösnings 720p

B) Format E60 och video redigering


En fara jag ser är att det blir stora filmer och tunga att redigera men det får väl tester visa.
Editerings programmet iMovie, som jag gjorde förra filmen med, stöder inte direkt formaten utan då gör man som så här

Har även Final Cut Pro (dock ej jobbat med det) och dom verkar ha en plugin see länk till EOS60D

Jag har en Mik som jag knappt använt en MT87s MKii  tror det är en studio mik och vet ej var sladdar finns (länk)  har även något stativ men osäker på att alla grejer finns skall kolla..



Jag har även en Firefly 302 knappt använd för att styra inspelningen vet ej om det behövs review 

Olika test med olika mikrofoner på en Canon EOS 60D

Sidan 184 i manualen

Sidan 16




D) Stativ
Jag har ett Gizo G1227 med ett bra videohuvud som jag kan ta med mig

Övrigt 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar